1473

7 Şubat 2015 Cumartesi

| | |

 
             Çocuklarımız sayesinde her gün yeni şeyler öğrendiğimiz gibi, çocuklarımız sayesinde hayatımıza giren güzel insanlar da var. Çocuklarımın çok sevdikleri arkadaşlarının annesi, artık rahatlıkla sevgili dostum diyebileceğim Ceyda'm verdi bu lezzetli kitabı bana. Birlikte geçirdiğimiz oldukça üzücü  bir günün sonunda biraz kafa dağıtmak için bir araya geldiğimiz o gece ben ona okuması için bir kitap verdim , o da bana....İnsanın ruhunu  tamir etmek için kitap veren dostlarının olması ne kadar güzel.
 
         Yüz elli sayfalık minik sayılabilecek bir kitap 1473 ama etkisi, öğrettikleri , kazandırdıkları çok büyük. Biri bana Otlukbeli Savaşı'nı bu kadar keyifle okuyacaksın ve okuduklarını bir daha unutmamak üzere hafızana kazıyacaksın dese inanır mıydım bilmem. Kesinlikle ders kitabı olarak okutulması gereken, ortaokul öğrencilerine ödev olduğu hissettirilmeden  :) ödev gibi verilebilecek bir kitap 1473.
 
      Anlatımının sadeliği ,naifliği ile az sözle çok şey anlatılabilirin en güzel örneği diyebilirim. Otlukbeli Savaşı'nı bir dişi kirpi anlatıyor bize. Hem tarih hem de kirpiler hakkında pek çok şey öğreniyorsunuz. Akkoyunlu hükümdarı Uzun Hasan Bey'i tanıyoruz önce doğumundan ölümüne kadar. Sonra İstanbul'u fetheden Sultan Mehmet tanıtılıyor yine doğumundan ölümüne. Otlukbeli nerededir , nicedir, neden uğrunda savaşır Türk Türk'e , Müslüman Müslüman'a karşı bunu öğrendikten sonra tarihin en kanlı savaşlarından birine tanıklık ediyoruz ,savaş meydanının tam da orta yerinden...
 
 "İnsanın yarası neredeyse, kalbi de orada atar. Dünyanın kalbi ise savaş meydanlarında...1473 yılında Otlukbeli sekiz saatliğine dünyanın kalbi oldu .Attı,attı,attı..."
 
 

 
            "Artık Türk'ün Türk'le, Müslüman'ın Müslüman'la savaşacağı kesinleşmiş, kimilerine göre bu kıyamet alameti sayılmıştı. Hepsi Türk, hepsi Müslüman olan kahraman askerlerin arasında binlerce hayvan ve onların da arasında iki kirpi vardı."

          İşte o iki kirpiden dişi olanı ,iki ordunun zar zor sığdığı ovada  iki yüz bine yakın askerin çarpıştığı Otlukbeli Savaşı'nı öyle güzel bir dille anlatıyor ki bize...

          "Tanrım biraz eğilirsen sana sarılabilirim." diye ifade ediyor sevdiğini bulduğu günü...Bir  savaşta  sadece insanların  değil ,hayvanların ,bitki örtüsünün ,dağın ,taşın da çok büyük kayıplar verdiğini anlatıyor bize sevdiğini kaybederken...

           "Yuvalarının üstünde birbirini öldürmek için sıraya girmiş zafer düşkünlerini taklit ederek yere düşerken, dualar ettiler. Bu şekilde ölmeyecekleri bir dünyaya yeniden gelebilmek için. Ve hayvanlar her duanın sonunda "amin" yerine "olsun" dedi. Olsun. Bu "olsun" iki anlam taşırdı. Her şeyi kabullendiğimizi gösteren "olsun" ve duamızın gerçekleşmesini aşkla istediğimizi belirten "olsun". 

       Bir savaşı tarafsız olarak okurken  öyle kötü hissediyorsunuz ki kendinizi ...İçiniz acıyor her iki taraf için de ...Olmasın istiyorsunuz, biri dur desin tüm olanlara...Bir taraftan gayet insani duygularla boğuşurken bir taraftan da en zayıf yönümüz merak, ağır basıyor ve bayıla bayıla okuyorsunuz savaş taktiklerini, kullanılan silahları, askerlerin kıyafetlerini sınıflandırılmasını...Hatırlasanıza hani bize tarih derslerinde öğretilmeye çalışılan Azaplar,  süvariler, piyadeler... İşte bu kitabı okurken bunları sular seller gibi öğreneceksiniz. Hem de hiç farkına varmadan...

       Lafı uzatma , de ki bize okuyalım mı okumayalım mı derseniz , kesinlikle , mutlaka, muhakkak , yüzde yüz okumalısınız derim...Hem de en yakın zamanda...


      Tarih , üstelik savaş tarihi yazan biri( gerçi yazarımız bu kitabın bir aşk kitabı olduğunu söylüyor ama ) gözünüzde nasıl canlanır. En azından belli bir yaş üzerinde olmasını beklersiniz değil mi? Kim yazmış bu kitabı diye bakınca şaşırdığımı itiraf etmek istiyorum. Karşıma gencecik  üstelik çok ta hoş bir bayan çıktı...


kaynak: http://wikibedia.com.tr


        Bilmemek ayıp değil öğrenmemek ayıp derler ya ...Ben de yazarımızın zaten tanınmış bir yazar gazeteci  olduğunu öğrendim biraz araştırınca. Ve bilmek istersiniz diye sizinle de paylaşmak istedim. Buyurun bu enfes kitabın güzel yazarı BEDİA CEYLAN GÜZELCE Hem de kendi dilinden...
 
 
 
              Kitabımızın tanıtım videosuna göz atmak istersiniz diye düşündüm ...
 
 
 
 
          Buyurun yazarımızın hazırladığı Otlukbeli Savaşı Sırları  Belgeseli ...Kitabı okuduktan sonra mutlaka izleyin derim...
 
 
 
 
 
 


      



 

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Hemen okumak istedim Ozlem'cim.Dosttan dosta elden ele dolasan satirlar ve dostlarin sarmalayan elleri
Ne iyi geliyor acilarimiza

Yorum Gönder